سریعترین راههای تشخیص طلای اصل از بدلیجات در خانه


راه های مختلفی برای تشخیص طلا از بدلیجات وجود دارد که در این مقاله در مورد آن صحبت می شود. امروزه به دلیل بالا بودن قیمت طلا و همچنین زیبایی هایی که این زیورآلات در سبک خود دارند، معمول شده که خانم ها و آقایان از انواع بدلیجات دیگر بالاخص بدلیجات استیل به جای طلا استفاده می کنند و البته هیچ عیبی هم ندارد که شما از بدلیجات استیل استفاده نمایید مهم زیبایی آنهاست ولی برای اینکه فرشنده نامحترمی زیورآلات بدل را بجای طلا به شما نفروشد و یا اینکه زیورآلاتی پیدا کرده اید و نمی دانید که این بدلیجات است و یا طلای اصل راههایی برای تشخیص طلا ی اصل از بدلیجات را اینجا برای شما آورده ایم.

 

طلایی که به آن شک دارید را گاز بگیرید
این گاز گرفتن طلا فقط برای ژست موقع عکس گرفتن نیست، بلکه یک راه شناخت طلا است که علت علمی دارد. ابتدایی ترین و اولین راه برای تشخیص طلا از بدلیجات استیل و یا بدلیجات با آبکاری طلا گاز گرفتن آن است. (البته بایستی بیشتر مراقب دندانهای خود باشید تا مجبور نباشید دندان خود را با طلای اصل جایگزین کنید :-) اگر جنسی که گاز میگیرید طلای اصل باشد حتما جای دندانتان بر روی آن می ماند و شما نرمی طلا را بر روی دندانتان حس می کنید ولی اگر بدلیجات و یا استیل باشد جای دندان شما بر روی آن نمی ماند و شما مطمئن می شوید زیورآلاتتان بدلیجات و یا استیل است. اگر دقت کرده باشید قهرمانان ورزشی وقتی مدال طلا می گیرند، مدال خود را گاز میگیرند تا ببینند طلای اصل هست یا اینکه مدالی که به آنها داده اند استیل بوده و مدال طلای آنها فقط آبکاری طلا است.

 

از آهنربا استفاده کنید
راهکار دوم برای تشخیص طلای اصل از بدلیجات استیل استفاده ازآهنربا می باشد. تنها با داشتن یک آهنربای ساده می توانید تفاوت بین طلای اصل و بدلیجات استیل را متوجه شوید. بدلیجات استیل به آهنربا می چسبند و یا حداقل حتی عکس العمل کوچکی هم باشد نشان می دهند مثلا با عبور آهنربا از روی آن تکان می خورند اما طلا و نقره خالص به آهنربا نمی چسبد. در اینجا این نکته قابل ذکر است که این روش فقط برای تشخیص طلای اصل از بدلیجات استیل است و در مورد بدلیجات دیگر از قبیل نقره، مس و آلومینوم صدق نمی کند. در صورتی که از مغازه ای طلا خریداری کرده اید و این طلا به آهنربا میچسید احتمالا ناخالصی طلایتان زیاد است یا تقلبی است و یا بدلیجات با روکش آب طلا خریده اید و یا به عبارتی دیگر شما بدلیجات استیل را به جای طلا خریداری کرده اید.

 

فلزی که نمیدانید طلای اصل هست یا نه روی یخ قرار دهید
طلا و نقره اصل و خالص یک شگفتی جالب دارند و آن اینکه با توجه به اینکه رسانایی این فلزات بسیار زیاد است وقتی که طلا یا نقره اصل را بر روی یخ قرار می دهیم می بینیم که سریعا طرف دیگر طلا یا نقره که روی یخ نیست به دمای صفر درجه می رسد و به اصطلاح یخ می زند و از طرف دیگر با قرار دادن زیور آلات نقره یا طلا روی یخ می بینید که یخ با سرعت ذوب میشود. البته این راه برای تشخیص طلا و نقره اصل می باشد و تنها برای طلا نیست ولی روشی سریع برای تشخیص طلا و نقره اصل از بدلیجات استیل می باشد.

 

تشخیص اصالت طلا با اسید
با توجه به اینکه اسیدها می توانند بر روی فلزات تاثیر بگذارند و حتی آنها را در خود حل کنند و یا اینکه ناخالصی ها را از آنها دور کنند شما میتوانید طلای اصل را از نوع تقلبی و بدل یا به عبارتی بدلیجات استیل را از زیورآلات اصل با اسید تشخیص دهید. اسیدی که در طلافروشی ها از آن برای این کار استفاده می شود اسید نیتریک است ولی باتوجه به خطرناک بودن این اسید و اینکه شما میخواهید تشخیص اصالت طلا از غیرآن را با مواد موجود در خانه انجام دهید میتوانید این تست را با اسید هایی که در خانه موجود است از قبیل سرکه، مایع سفید کننده، جوهر نمک و ... انجام دهید. در اینجا این نکته را متذکر می شوم که بایستی در استفاده از اسید بسیار مراقب خود باشید چون این مواد آسیب هایی برای چشم، پوست، ریه و... می تواند داشته باشد و همچنین باید مراقب فلزی که میخواهید اصالت آن را تشخیص دهید باشید چرا که اگر زیورآلات شما از اصالت برخوردار نباشد در مواجهه با اسید سیاه می شوند و دیگر قابل استفاده نمی باشند. حتی این نکته قابل ذکر است که در فروشگاه اینترنتی یوزیبا که تخصص ما فروش بدلیجات و زیورآلات استیل بسیار با کیفیت با ضمانت رنگ ثابت می باشد، این در صورتی است که آنها در معرض اسید قرار نگرفته باشند و اگر شما زیورآلات خریداری شده که حتی ضمانت رنگ ثابت دارند را در معرض اسید قرار دهید و سیاه بشوند بهیچ عنوان ضمانت آن معتبر نخواهد بود. پس برای این کار بایستی مراقب باشید فقط یک قطره کوچک از اسید تا نتیجه مطلوب را جهت تشخیص طلا از بدلیجات استیل به شما بدهد و اگرزیاد اسید بریزد و زیورآلاتی که خریداری کرده اید حتی از نوع طلا نیز باشد، ممکن است طلای شما خورده شود. حال پس ازریختن اسید بر روی طلا، رنگ آن به قرمز، قهوه ای و یا رنگ سبز تغییر می نماید. در صورتی که رنگ بدلیجات استیل شما پس از برخورد با اسید به رنگ سیاه تغییر رنگ می دهد. و بدین گونه شما قادرخواهید بود طلای اصل را از بدلیجات استیل تشخیص دهد.

 

تشخیص طلای اصل با بدلیجات با سنگ محک و تیزاب
روش دیگری که میتوان با آن طلای اصل را با تقلبی متمایز کرد تشخیص دادن با سنگ محک می باشد این روش نیز در طلافروشی ها هم استفاده می شود. در این روش شما باید سنگ مخصوص داشته باشید. سنگ محک قطعه سنگ نرم و سیاه‌ رنگی مثل لیدیت یا اسلت است که برای عیارسنجی و خلوص فلزات گران‌بهایی مانند طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد و سطح دانه‌ای ریز دارد که با سایش فلزات، اثرات آن‌ها روی سنگ قابل مشاهده است. سنگ محک همان سنگی است که با آن چاقو را تیز میکنند و همچنین باید تیزاب سلطانی نیز داشته باشید تیزاب سلطانی همان محک است و ترکیبی از اسید نیتریک و اسید کلریدریک و اسید سولفوریک می باشد. حال باید 15 تا 20 بار طلا را بر روی سنگ بکشید تا ردی نازک از طلا بر روی سنگ بماند سپس مقداری از تیزاب سلطانی بر روی سنگ بریزید و واکنش اسید را با رد بر جای مانده بر روی سنگ ببینید. (طبق عکس زیر) اگر هیچ واکنشی مشاهده نکردید و رد طلا بر زیر تیزآب کاملا شفاف باقی ماند قطعا زیورآلاتتان طلاست ولی اگر فلز ساییده شده کاملا پاک شد و یا اینکه تغییر رنگ داد فلز شما طلا نیست. البته این کار نیاز به تخصص و دانش فنی و تجربه دارد و کار هر کسی نیست. شما با تمرین و تکرار میتوانید این روش را یاد بگیرید.


البته روشی مشابه با روش بالا با درجه اطمینان کمتری نسبت به روش سنگ محک و تیزاب وجود دارد و خوبی این روش این است که شما می توانید در خانه بدون داشتن سنگ محک و تیزاب بدلیجات استیل و دیگر بدلیجات را از طلای اصل تشخیص دهید و آن کشیدن زیورآلات مورد نظر بر روی یک قطعه سرامیک بدون لعاب می باشد که میتواند کار شما را راه بیاندازد و شما را از سردرگمی در مورد خریدتان نجات دهد و به شما در تشخیص بدلیجات استیل از طلا کمک کند. زیورآلات مورد نظر خود را خیلی آرام بر روی سرامیک بدون لعاب بکشید اگر رد بر جای مانده بر روی سرامیک، طلایی رنگ بود، طلای خریداری نموده اصل است و اگر رد بر جای مانده سیاه بود بدلیجات استیل را به جای طلا خریداری نموده اید.

 

آزمایش اصل بودن زیورآلات طلا به روش تست وزن :
شاید برایتان جالب باشد که با وزن کردن طلا میتوانید آن را از بدلیجات استیل و دیگر بدلیجات و طلای قلابی و بدلیجات با لعاب طلا تشخیص دهید. این روش که برای تشخیص طلای اصل از تقلبی و تشخیص عیار طلا کاربرد دارد میتواند به شما در تشخیص طلا از بدلیجات کمک کند. در این روش طلا را به صورت دقیق با ترازوی مخصوص جواهرفروش‌ها وزن کرده و جایی یادداشت میکنیم. سپس ظرف بزرگی را پر از آب کرده (در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید) و بر روی ترازو قرار میدهیم و ترازو را صفر می کنیم و یا به عبارتی ترازو را پارسنگ می کنیم. بعد از آن شمش طلا را داخل ظرف آب می اندازیم و عدد جدید را از روی ترازو یاد داشت میکنیم. در این مرحله که مرحله تشخیص طلای اصل از بدلیجات استیل است عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید ۱۰.۴۹ و برای طلای خالص ۱۹.۳۲ باشد. ولی اگر غیر از این بود طلای شما اصل نیست و بدین طریق شما می توانید طلا را از بدلیجات دیگر و یا فلزات دیگر تشخیص دهید.

 

از روش چشمی استفاده کنید
به دنبال رنگ رفتگی در زیورآلات خود باشید و به حروف حکاکی شده روی زیورآلات دقت کنید
در صورتی که زیورآلات یا طلایی که خریداری نموده اید دچار رنگ رفتگی باشد و یا پس از مدتی دچار این رنگ رفتگی شد به احتمال زیاد شما بدلیجات خریده اید. این رنگ رفتگی ها احتمالا در لبه های زیورآلات مشاهده میشود و اگر با چنین موردی روبرو شدید حتما با فاکتور خرید خود به طلا فروشی مراجعه فرمایید. راه دیگری که برای تشخیص طلای اصل از بدلیجات وجود دارد توجه به نشانه گذاری های حک شده بر روی زیورآلات و طلایی است که می خرید می باشد. بر اساس استاندارد همه طلا سازان موظف هستند مشخصات طلا و عیار طلا ساخته شده را بر روی آن حک نمایند و شما در خرید طلا میتوانید با این روش طلای اصل را از یدلیجات تشخیص دهید. معمولا اعداد مختفی روی طلا حک می شود مانند این اعداد:  999، 958، 916، 750، 583، 500 و 375 حال واضح است این اعداد عیار طلا را مشخص میکنند اگر عدد 999 بر روی طلای شما نقش بسته باشد یعنی طلای 24 عیار و اگر 750 عددی باشد که بر روی طلای شما حک شده باشد یعنی طلای شما 18 عیار است. البته شناسایی طلا فقط با تکیه بر این اعداد کاری اشتباه است و نمیتوان به صرف اینکه بر روی زیورآلات اعدادی حک شده است تشخیص قطعی داد که این قطعه طلای اصل است چرا که با استفاده از دستگاه حک لیزری میتوان هر نقشی را بر روی فلزات حک کرد.

 


آخرین روش در اطمینان از خرید طلای اصل در هنگام خرید می باشد
بهترین راه اطمینان از واقعی بودن فلزات گرانبها آن است که بدانید از چه کسی خرید می‌کنید و بتوانید به فروشنده اطمینان کنید. از کسانی که قیمت‌های منحصر بفردی روی وب‌سایت‌ها و یا فروشگاهها پیشنهاد می‌کنند، دوری کنید.

 

1402/11/16

سپهر صفرزاده

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش