راهنمای جامع انواع مدل‌ های زنجیر در زیورآلات و نحوه استفاده آنها


امروز با راهنمای جامع آشنایی با انواع زنجیر و چگونگی پوشیدن و استفاده آنها در دنیای زیورآلات در خدمتتان هستیم

زنجیر شاید رایج ترین کالای موجود در دنیای زیورآلات و جواهرات و بخشی ضروری از هر مجموعه زینتی باشد. اما با وجود انواع مختلف نمونه های موجود در بازار، انتخاب نوع مناسب برای نیازها و استایل سبک شما می تواند چالش برانگیز باشد. اگرچه این فهرست کامل همه انواع زنجیرها نیست، اما تمام انواع زنجیرهای اصلی و برخی سبک های مهم تر و انتظار شما را از درک کلی از انواع زنجیرها پوشش می دهد.


 دنیای زنجیرها در زیورآلات به سه دسته کلاسیک، مدرن و طرح بافت تقسیم می شود.

  1. دسته بندی کلاسیک جزو سبک های استاندارد و اولیه در طراحی زنجیرها هستند به همین خاطر به آنها کلاسیک می گویند.
  2. دسته بندی زنجیرهای مدرن که بیشتر زنجیرهایی با طرح براق و صیقلی هستند و اغلب به تنهایی استفاده می شوند و مناسب افراد مشکل پسند و افرادی که میخواهند متفاوت تر بنظر برسند می باشد.
  3. دسته بندی زنجیرهای طرح بافت که طرح‌های درهم پیچیده و ‏مدرن را تشکیل می ‏دهند. زنجیرهای طرح  بافت را با آویز یا بدون آویز استفاده می‌کنند و دقیقا یکی از مدل‌های محبوب برای ‏افراد ‏فشن و مد روز است‎

با این مقدمه سریعا سراغ معرفی انواع زنجیرها و نحوه استفاده از آنها می رویم:

 

  • زنجیر کابلی - Cable Chain

زنجیر کابلی تصویر کلاسیکی است که اکثر مردم هنگام فکر کردن به زنجیر در ذهن خود دارند. زنجیر کابلی دارای پیوندهای یکنواخت، بیضی یا گرد، با یک اتصال در هر طرف است که گاهی اوقات با حلقه های گرد کوچکتر متناوب می شوند. این سبک را می توان زنجیر رینگ و یا اتصال دهنده نیز می نامند.
بهترین برای: آویز، لایه بندی

 

  • زنجیر بلچر یا رولر - Belcher Chain / Rolo Chain

زنجیر بلچر یا رولر یک نوع محبوب از زنجیر است که دارای پیوندهای گرد است که از بیرون گرد و از داخل صاف هستند. گاهی به زنجیرهایی با حلقه‌هایی که هم از بیرون و هم از داخل گرد هستند، زنجیر رولو نیز می‌گویند.
بهترین برای: آویز، لایه بندی

 

  • زنجیر جعبه ای یا باکس - Box Chain

زنجیر باکس یا همان جعبه ای به دلیل طراحی ساده و در عین حال مستحکم محبوب هستند. هر پیوند مربع شکل است و ظاهری براق دارد. زنجیرهای جعبه ای معمولاً با ورق های نازک تر ساخته می شوند و بنابراین اغلب می توانند با آویز استفاده شوند. نام های دیگر این سبک زنجیر کتاب و یا زنجیر ونیزی می گویند درحالی که اندازه حلقه های زنجیر ونیزی مانند زنجیر باکس یکسان نیست و دارای طول بیشتری است.
بهترین برای: آویز، لایه بندی

 

  • زنجیر توپی یا زنجیر مهره ای - Ball Chain / Bead Chain

زنجیرهای توپی یکی از زنجیرهای آویز محبوب هستند زیرا بافت و الگوی بیشتری نسبت به زنجیر کابلی دارند، اما معمولاً به اندازه کافی نازک هستند که پلاک به زیبایی به آن آویز شود. زنجیرهای توپی دارای کره های توپر یا توخالی هستند که با میله های رابط به هم وصل شده اند. این سبک از زنجیرها روان و چشم نواز هستند، اما گاهی اوقات می تواند سفت تر و ضخیم تر از زنجیر های کلاسیک ذکر شده در بالا باشد.
بهترین برای: آویز، لایه بندی

 

  • زنجیر ماری - Snake Chain

زنجیر ماری شاید محبوب ترین زنجیر گرد باشد زیرا طراحی براق و روانی دارد. هر پیوند دارای یک نقطه کوچک در مرکز است که با اتصال به همدیگر یک الگوی شبیه به پوست مار ایجاد می کند. اگرچه زنجیر های ماری شبیه به زنجیر امگا هستند اما زنجیر های ماری بسیار انعطاف پذیرتر هستند.
بهترین برای: آویز، لایه بندی

 

  • زنجیر بیزانس - Byzantine Chain

زنجیرهای بیزانسی از 300 سال قبل از میلاد وجود داشته است و به راحتی می توان فهمید که چرا این سبک برای مدت طولانی دوام آورده است. پیچیده، محکم و سلطنتی. این زنجیر نمایی جسورانه دارد و به تنهایی رخ می نماید. مشخص نیست که این نام از کجا آمده است، اما یک احتمال استفاده از کلمه "Byzantine" به معنای پیچیده یا آراسته است. به دلیل چشمگیر بودن رخ این زنجیر، معمولاً برای استفاده برای آویز مناسب نیست.
بهترین برای: تنها پوشیدن

 

  • زنجیر گندمی یا زنجیر اسپیگا - Wheat Chain / Spiga Chain

اسپیگا به معنی شاخه گندم است و به همین خاطر که زنجیر گندمی ظاهری بافته دارد و شبیه به ساقه گندم است و نام آن به همین خاطر انتخاب شده است. زنجیر گندمی می تواند گرد یا مسطح باشد و انعطاف پذیری خوبی دارد. اگرچه زنجیر گندمی در وزن‌ها و پروفیل‌های مختلف عرضه می‌شود، اما نسخه‌های نازک‌تر برای استفاده با آویز مناسب هستند.
بهترین برای: آویز، لایه بندی

 

  • زنجیر پاپ کورن - Popcorn Chain

زنجیر پاپ کورن بسیار منحصر به فرد است و دارای بافت زیبایی هستند. پیوندهای مسطح گرد و توخالی به شکل فنجان یا گرد به یک طرح لوله ای شکل متصل می شوند که نرمی خوبی دارد. مزیت زنجیر پاپ کورن این است که می‌توانند نمای ضخیم‌تری داشته باشند، در حالی که همچنان سبک وزن هستند و استفاده از آنها راحت هست.
بهترین برای: تنها پوشیدن

 

  • زنجیر کورب - Curb Chain
    ( که در ایران به اشتباه زنجیر کارتیه یا کارتیر معروف است)

زنجیر کورب (یا کارتیه در ایران که از محبوبیت بسیار زیادی نیز برخوردار است) نوعی زنجیر کابل با حلقه‌ هایی است که به صورت تابیده می باشد و معمولاً روی سطح آن با الماس تراش خورده ‌اند تا صاف و یکدست شوند. این نوع از زنجیر در طرح و تراش و دانه ها بسیار متنوع هستند و ضخامت های مختلفی دارند. گونه‌ای از این زنجیر‌، زنجیر کوبایی است که دارای پیوندهای گروه‌بندی متراکم‌تری است و معمولاً از زنجیری با همان طول سنگین‌تر است. یکی دیگر از گونه های این زنجیر، دوتایی یا موازی است که اغلب به عنوان پایه یک دستبند جذاب استفاده می شود.
بهترین برای: برخی از آویزها، لایه بندی

 

  • زنجیر فیگارو - Figaro Chain

زنجیرهای فیگارو بیشتر شبیه به زنجیر کورب هستند، اما دارای اندازه‌های متناوب حلقه‌ ایی می باشند که نوعی الگو را ایجاد می‌کنند. الگوی این نوع زنجیرها به این صورت است که بعد از هر دو یا سه حلقه دایره ای شکل ، یک حلقه بیضی شکل ‏قرار می‌گیرد و به زنجیر کارتیه ترکیبی معروف هست. این نوع زنجیرها هم برای مردان و هم برای زنان مناسب ‏است و معمولا از این زنجیر در ساخت گردنبند و دستبند از آن استفاده می‌کنند.‏ سبک مشابه این زنجیر "فیگاروچی - figarucci chain" است که دارای اشکال با پیوندهای متناوب است ولی با افزودن یک نوار تقویت کننده در داخل پیوند، مانند یک زنجیر لنگر یا ملوانی می شوند.
بهترین برای: تنها پوشیدن

 

  • زنجیر لنگر یا زنجیر ملوانی - Anchor Chain / Marine Chain

زنجیر ملوانی یا لنگر سبکی از زنجیر است که شامل یک تکیه گاه میله ای در مرکز هر حلقه است. این طرح به زنجیر استحکام بیشتری می بخشد و همچنین الگوی جذابی را در اطراف گردن ایجاد می کند. همانطور که از نام آن پیداست، این همان سبک زنجیرهایی است که ملوانها برای لنگر انداختن کشتی ها از آن استفاده می کنند، که به شما نشانی از مهندسی هوشمندانه در طراحی می دهد! این زنجیر شباهت زیادی به زنجیر گوچی دارد.
بهترین برای: تنها پوشیدن

 

  • زنجیر گوچی یا شبیه ملوانی - Gucci chain

درست است که برند گوچی، جواهرات هم درست می کند اما این نوع از زنجیر برخلاف نامش توسط شرکت گوچی ساخته نشده است. این زنجیر شباهت بسیار زیادی به زنجیر ملوانی دارد و تنها تفاوت آن این است که بجای اتصال بین حلقه های داخلی، دو سوراخ تعبیه شده حلقه های بیضی شکل را به هم متصل می کنند و زیبایی خواصی به این مدل از زنجیر میدهند.

بهترین برای: تنها پوشیدن

 

  • زنجیر طنابی - Rope Chain

زنجیرهای طنابی که دقیقا شبیه به طناب می باشند بسیار محبوب هستند و در سبک ها و وزن های بسیار متنوعی عرضه می شوند. در شکل کلاسیک خود، زنجیرهای طنابی از پیوندهای یکنواختی تشکیل شده اند که چندین حلقه در حلقه های دیگر متصل می شود. این طرح به زنجیر پیچ و تاب طبیعی می دهد و احساس یه طناب را دارا می باشد. یکی از انواع این سبک طنابی، زنجیر طناب فرانسوی است که ظاهری تنگ و پیچ خورده دارد، بسیار محکم است و معمولاً وزن بیشتری نسبت به زنجیر طناب کلاسیک دارد.
بهترین برای: آویز، لایه بندی، پوشیدن به تنهایی

 

  • زنجیر خاویاری یا مارگاریتا

زنجیر خاویاری یا مارگاریتا زنجیری بسیار زیبا و زنانه است که از پیوندهای مستطیلی ساخته شده است که به صورت عرضی در یک ردیف پیچ خورده به هم متصل شده اند. این یک ظاهر بافتی و لوله ای با درخشندگی عالی ایجاد می کند. این سبک منحصر به فرد اجازه می دهد تا زنجیرهای خاویاری یا مارگاریتا حتی زمانی که با قطعات دیگر از زیورآلات قرار می گیرند بسیار چشمگیر شوند.
بهترین برای: لایه بندی، پوشیدن به تنهایی

 

  • زنجیر اینفینیتی یا بی نهایت - Infinity Chain

زنجیر‌ اینفینیتی یا بی‌نهایت از حلقه‌های بیضی شکلی تشکیل شده‌اند که یک پیچ خورده‌اند که به شکل هشت انگلیسی و یا علامت بی نهایت که با حلقه هایی به هم متصل شده‌اند. این طرح پیوند الگوی جذابی ایجاد می کند که زنانه تر از زنجیر فیگارو است.
بهترین برای: لایه بندی، پوشیدن به تنهایی
 

 

  • زنجیر هرینگبن یا تیغ ماهی - Herringbone Chain
    (که در ایران به اشتباه به زنجیر ماری و امگا نیز معروف است که در این مقاله زنجیر ماری و امگا به شکل جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است)

زنجیرهای تیغ ماهی دارای پیوندهای منحصر به فرد و نوک تیز هستند که با الگوی شیک به هم متصل می شوند. این طرح کاملاً صاف است و آن را برای پوشیدن به تنهایی به عنوان یک بافت زیبا ایجاد جذابیت می کند. زنجیرهای شاه ماهی تعادل خوبی بین نرمی و استحکام دارند و به آن‌ اجازه می‌دهد هنگام پوشیدن در جای خود باقی بمانند.
بهترین برای: تنها پوشیدن


 

  • زنجیر مش یا حصیر بافت - Mesh Chain

زنجیرهای مش یا حصیری زنجیر هایی هستند که طرح بافت توری مانند دارند و زیبایی خواصی به بدن می دهند. این زنجیر نرمی و زیبایی شبیه پارچه دارد و با مفتول بسیار ظریفی بشکل پارچه بافته می شود که در مدلهای صاف و گرد وجود دارد
بهترین برای: تنها پوشیدن

 

  • زنجیر امگا - Omega Chain

محبوبیت زنجیرهای امگا به دلیل قدرت بالا در بازتاب نور و درخشندگی و براق بودن سطح آن است. این امر با به هم پیوستن صفحات مسطح به یک زیرساخت مشبک به دست می آید. زنجیرهای امگا می توانند مسطح یا گرد باشند و انعطاف پذیری محدودی دارند، اگرچه در حفظ شکل خود عالی هستند در صورتی که احتیاط نکنید منجر به شکستن پیوندهای آن خواهد شد.‏
بهترین برای: برخی از آویزها، به تنهایی پوشیدن

 

  • زنجیر اسکرول یا زنجیر حلزون - Scroll Chain

زنجیرهای اسکرول دارای پیوندهای مشخصی هستند که توسط دو سیم مارپیچ به یکدیگر ایجاد می شوند. این پیوندها با هم یک الگوی دوست داشتنی ایجاد می کنند که هنگام پوشیدن صاف می شود. زنجیرهای اسکرول در وزن‌های مختلف تولید می‌شوند و به شکل باریک‌تر، می‌توانند با قطعات دیگر لایه‌بندی شوند.
بهترین برای: لایه بندی، پوشیدن به تنهایی

 

 

قابل ذکر است این تعداد از انواع زنجیرها و عکسهایی که در اختیار شما قرار گرفت قطره ای از دریای متنوع طرحها و نقشها و ایده هایی است که تولید کنندگان برای تولیدات زیورآلات خود استفاده می کنند ولی نکته اینجاست که دسته بندی های ذکر شده بنوعی پایه اصلی و اولیه طراحی ها قرار می گیرند. مثلا دستبند فیگارو طراحی شده که با زنجیر ملوانی ترکیب شده و نوعی جدید از زنجیر را بوجود آورده است. درکل این را می توانیم بگوییم که در دنیای زیورآلات محدودیتی وجود ندارد و هر کس به هر شکل ایده های خود را در این زمینه جهت آزمایش سلیقه شما خریداران رونمایی می کند.

 

این زنجیر ها در گردنبند ها، دستبندها و پابندهای مختلفی استفاده می شود که شما دوست عزیز می توانید جهت مشاهده انواع متنوع زنجیرهای زنانه و مردانه به لینک زیر مراجعه فرمایید:

 مشاهده زنجیرهای زنانه         مشاهده زنجیرهای مردانه

 

با تشکر از شما دوستان یوزیبا

سپهر صفرزاده

1403/02/16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش